Strona 1 z 1

Demontaż i czyszczenie zaworu EGR 1.5 dCi

PostNapisane: sobota, 1 lipca 2017, 11:20
przez Mascot
Poniżej zdjęcia i krótki poradnik, jak wyczyścić zawór EGR.
Z racji tego, że jest to auto francuskie, a dCi występuje w miliardzie odmian, EGR może wyglądać różnie, w zależności od wersji i rocznika pojazdu.
W starszej generacji dCi, zawór EGR, umieszczony był, tu gdzie u mnie jest ta gruba rura, jego koniec zakończony był oczywiście wtyczką :)

Pierwsze zdjęcie, pokazuje zawór EGR przed czyszczeniem. Zrobiłem na nim 310 500 km i nigdy nie sprawiał problemów. Czyszczenie, zostało wykonane profilaktycznie :)
Potrzebujemy;
- klucz nr.8 - grzechotka z przedłużką 10 cm, oraz klucz płaski 8
- młotek
- drewniany kołek, lub krótką deseczkę
- śrubokręt płaski
- Aceton techniczny ( do czyszczenia zaworu EGR )
- cierpliwość i przegubowe ręce

Demontujemy osłonę silnika.
Odpinamy wtyczki od przepływomierza, Map Sensora. Demontujemy rurę dolotu płaskim śrubokrętem - wpychamy go w otwór, zaznaczony białą strzałką.
Odkręcamy rurę od przepływomierza.
Zdejmujemy obudowę filtra powietrza, którą odkładamy sobie na bok. Jeśli ktoś jest uparty, może też zdemontować gumowy wężyk idący do Map Sensora, ale nie jest to konieczne.
Lokalizujemy EGR, Jest on umieszczony blisko grodzi, nad kanałami dolotowymi Musimy odpiąć także, jego zasilanie. Wtyczka w założeniu jest łatwa do wypięcia, u mnie oczywiście było inaczej. W miejsce zaznaczone strzałką ( zdjęcie 4 ), wkładamy śrubokręt płaski, i przekręcamy go o 90 stopni. Języczek, powinien się podnieść i zwolnić zaczep. Jeśli urwiemy wtyczkę, musimy zamontować ją, opaskami kablowymi. Zawór, przykręcony jest trzema śrubami 8, dwie z nich są widoczne, trzecia, umieszczona jest z tyłu - wkładamy rękę, u namierzamy ją.
Dwie śruby górne, odkręcamy grzechotką. U mnie poszło gładko, początkowo z lekkim oporem. Uwaga ! Nie wolno odkręcać śrub na siłę ! Ich zerwanie, oznacza spory problem !
Trzecią śrubę, odkręcamy kluczem płaski, lub grzechotką - jak kto woli.
Teraz rzecz najtrudniejsza i najgorsza - wyjęcie zaworu z kanału.
Bierzemy do rączki młotek i drewienko. Opukujemy EGR - siedzi bardzo ciasno, do tego lata pracy, temperatura, robią swoje.
Przykładamy drewniany kołek, raz z lewej, raz z prawej i uderzamy młotkiem, z odpowiednią siłą :) Po pewnym czasie, EGR zacznie się delikatnie przekrzywiać. Wybijamy go naprzemiennie, uderzając raz z prawej, raz z lewej. Po kilku minutach, zawór przy użyciu siły, można wyjąć. Uważamy na uszczelkę z nierdzewki - nie wolno jej zgubić, czy uszkodzić.
Zawór wrzucamy do Acetonu. Jako pojemnik, użyłem odciętego dna plastikowej butelki.
Mój EGR, moczył się ok 4 godzin. Po tym czasie, oczyściłem go jak najdokładniej szczoteczką do zębów, z wszelakiego nagaru, sadzy itp.
Nie wolno myć czy uszkodzić elektroniki - do acetonu, wkładamy tylko tą część EGR -u, która jest ubrudzona, i siedzi w kanale.

Montaż powtarzamy w odwrotnej kolejności.
Wkładając EGR, do kanału, przy końcu napotkamy opór, a użycie siły nic nie da - zawór odstaje od kanału na ok. 4 cm. Należy dokręcić go śrubami mocującymi. Tutaj zalecam, równomierne dokręcanie śrub, tak, aby EGR, przylegał dokładnie.
Wpinamy wszystkie wtyczki, śrubki itp. i cieszymy się czystym powietrzem z rury wydechowej :lol: :lol:

Re: Demontaż i czyszczenie zaworu EGR 1.5 dCi

PostNapisane: poniedziałek, 3 lipca 2017, 16:04
przez czarek0402
Filip,
u mnie właśnie zawór EGR jest umiejscowiony lekko na dół i na prawo od czerwonego koła swojego EGR co zaznaczyłeś. Czyli na lewo od rury dolotowej. ;)