Lucass napisał(a):Aha, czyli biorąc uśrednione wartości składu mieszanki dla opony dajmy na to rowerowej i samochodowej ich opory toczenia będą takie same bądź nieznacznie tylko różne...
Skąd wziąłeś tego TIR-a, bo nie bardzo rozumiem?
A teraz, ponieważ dalej nie zobaczyłem argumentów przemawiających za twoją tezą przedstawię swoje. Może nie do końca swoje, bo wziąłem je z Wikipedii, ale tylko dlatego, że nie chciało mi się grzebać o tej porze po książkach i ich przepisywać. Niemniej są one zgodne z moimi.
"
Czynniki wpływające na opór toczenia opony O oporze toczenia koła z oponą decyduje podłoże jak i rozpraszanie energii występujące podczas uginania ścian opony.
Niektóre czynniki wpływające na tarcie toczne kola z oponą pneumatyczną:
* Materiał - guma z większą zawartością siarki powoduje mniejszy opór toczenia opony.
*
Rozmiar opony - opór toczenia odpowiada ugięciu ścian opony oraz powierzchni kontaktu z podłożem. Przy tym samym ciśnieniu szersze opony rowerowe mają mniejsze ugięcie i z tego powodu mniejszy opór toczenia (aczkolwiek większy opór powietrza).
* Stopień napompowania - mniejsze ciśnienie w oponach skutkuje większym ugięciem ścian opony a co za tym idzie większym tarciem tocznym. Tarcie wewnętrzne w odkształcanych ścianach opony powoduje straty energii i może doprowadzić do przegrzania i "wystrzału" opony.
* Za mocno napompowane opony niekoniecznie zmniejszają ogólny opór toczenia, kiedy opona przeskakuje nad nierównościami drogi, energia jest rozpraszana w wyniku poślizgu.
* Ugięcie ścian opony nie jest bezpośrednim wskaźnikiem miary tarcia tocznego. Wysokiej jakości opony z elastyczną osnową umożliwiają znacznie większe odkształcenie przypadające na jednostkę traconej energii niż opony o sztywnych ścianach. Opony firmy Goodyear do samochodów ciężarowych z osnową "oszczędzającą paliwo" zapewniają oszczędność paliwa w okresie wielokrotnego cyklu życia opony przy wielokrotnej regeneracji bieżnika (po tzw. bieżnikowaniu opony), podczas gdy opona mająca tylko sam bieżnik "oszczędzający paliwo" przynosi korzyść tylko do czasu zużycia się tego bieżnika.
* Rzeźba bieżnika opony ma duży wpływ na opór toczenia. Czym "grubszy" wzór bieżnika, tym większy opór toczenia. Dlatego też "szybkie" opony rowerowe mają drobny bieżnik, a ciężarówki zużywają mniej paliwa, kiedy bieżnik jest zużyty.
* Mniejsze koła mają większy opór toczenia niż duże."
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczneI wbrew Twojej opinii moderator
powinien być obiektywny. Może właśnie tego Ci brakło...
Masaccio masz rację!