Strona 1 z 4

Zrób to sam: czujnik położenia wału

PostNapisane: poniedziałek, 27 listopada 2006, 19:44
przez _ONE_
Dla potrzebujących mały manual o naprawie/wymianie czujnika położenia wału w Kangoo z silnikiem 1.4 8V E7J634. Najsłabszym elementem tych czujników jest wewnętrzna cewka, która jest narażona na spore zmiany temperatur i silne drgania... mogą pojawić się zwarcia i przerwy.
Oprócz cewki w środku czujnika znajdziemy również magnes stały, ale on raczej zepsuć się nie może :D Dodatkową zmorą są problemy ze stykami w kostkach...

Potrzebne materiały:
- klucz 10 nasadowy z przedłużkami
- benzyna ekstrakcyjna
- płyn do sczyszczenia styków (w ostateczności WD40)
- szmatka
- ew. nowy czujnik np. EPS 1.953.195 (za ok 70zł)

Na poniższym zdjęciu zaznaczyłem strzałkami miejsce "ukrycia" czujnika. Dla ułatwienia zwracam uwagę na czarną plastykową zaślepkę w głowicy. Poniżej tej zaślepki znajduje się nasz nieszczęsny czujnik.
Obrazek

Po odsłonięciu gumowych przewodów i zaglądnięciu poniżej zaślepki widzimy 2 czujniki. Pierwszy, wkręcony w głowicę, to czujnik temperatury, który przekazuje informacje do komputera i na deskę wskaźników w kabinie. Drugi czujnik to ten, którym będziemy się zajmować.
<B>Przed demontażem czegokolwiek proponuję najpierw obejrzeć miejsce i zastanowić się nad wygodnym dostępem. </B>
Moim zdaniem przeszkadza czujnik temperatury - nie wykręcamy go, bo będziemy mieli spory problem :D Wystarczy wyciągnąć wtyczkę z przewodami. Teraz bierzemy w łapki klucz 10, najlepiej nasadowy z jakimiś przedłużkami i zabieramy się za odkręcanie dwóch śrub zaznaczonych zielonymi strzałkami. Dostęp do śrub mamy przed lub za gumowymi wężami. W zależności jaką drogę wybierzemy stosujemy odpowiednie przedłużki. Po chwili czujnik mamy odkręcony (śruby odkładamy w konkretne miejsce) i odłączamy od niego wtyczkę z przewodami. Wtyczkę najlepiej spryskać płynem do styków elektrycznych i zostawić w spokoju na jakiś czas...
Obrazek

Tak wygląda czujnik wykręcony z auta. Na jego końcu (lewa zielona strzałka) zbierają się różne zanieczyszczenia i opiłki metalu, które mogą zakłócać pracę czujnika. Benzyną ekstrakcyjną dokładnie myjemy koniec czujnika i resztę. Gniazdo (prawa zielona strzałka) spryskujemy płynem do styków i po jakimś czasie wycieramy benzyną tłuste ślady po płynie. Całość składamy w odwrotnej kolejności. Pamiętamy o podłączeniu wtyczki czujnika temperatury :!:
Obrazek

Na poniższym zdjęciu widać nowy czujnik, który zamontowałem w miejsce starego. Jeżeli wyczyszczenie starego nie pomogło, to jego wymiana jest wskazana.
Obrazek

PostNapisane: poniedziałek, 27 listopada 2006, 20:05
przez Lucass
Super!
Gdyby ktoś narzekał na brak miejsca zapraszam do siebie :wink:
Ja głupiego filtra oleju nie mogę wypatrzyć, a co dopiero czujnika :lol:
Zachciało się klimy, wspomagania i 1,6 :lol: :lol: :lol:

PostNapisane: wtorek, 28 listopada 2006, 06:40
przez kerry
ONE, mówił ci ktoś że jesteś wielki? :wink:

PostNapisane: środa, 29 listopada 2006, 19:41
przez Duff
No i dzięki tak świetnie napisanej instrukcji stałem się szczęśliwym człowiekiem, któremu samochód znowu normalnie odpala.
Czujnik w mojej furze nie nadawał się nawet żeby na niego patrzeć, nie wspominając o jeżdżeniu.
Wielkie dzięki.

PostNapisane: środa, 29 listopada 2006, 20:35
przez remek70
kerry napisał(a):ONE, mówił ci ktoś że jesteś wielki? :wink:


zgadzam się w pełni :!:

mechanik ze mnie jak z koziej d..y trąba,ale po przeczytaniu tej instrukcji i z pomocą fotek poglądowych,mógłbym naprawić każdy samochód :!: :D

PostNapisane: czwartek, 30 listopada 2006, 22:15
przez keszamot
Jak to mowia dobrze ze mozna jeszcze liczyc na kogos w tym kraju :lol:

PostNapisane: środa, 27 grudnia 2006, 11:41
przez das
proszę napiszcie jakie są objawy walniętego czujnika położenia wału.

Ja muszę długo mielić rozrusznikiem zanim zapali czyżby to to.

PostNapisane: środa, 27 grudnia 2006, 11:53
przez _ONE_
Powodów może być sporo...
Najczęstsze objawy to problemy z zapalaniem na ciepłym silniku - cewka, która jest wewnątrz czujnika pod wpływem wysokiej temperatury miewa zwarcie lub przeciwnie - totalne rozwarcie :lol: Miałem też przypadki, że nie odpalał na zimnym a na ciepłym było ok.

PostNapisane: środa, 27 grudnia 2006, 17:45
przez Gość
Czesto tak bywa zwlaszcza gdy jest duze zawilgocenie powietrza, mialem tak w Clio u rodzicow :roll: . Jak byla taka pogoda jak teraz to byl problem z odpaleniem, bylo sucho problem znikal. Wymienilem czujnik i problem zanikl :lol:

PostNapisane: środa, 27 grudnia 2006, 22:36
przez bziany
czy problemy z czujnikiem są rejestrowane w komputerze?
a na czujnk może mieć wpływ rodzaj napędu (gaz - benzyna)? mi sie wydaje że nie ale może czegoś nie wiem........
z góry dzięki za odpowiedź.