[Fotorelacja] Wymiana elementów gum. w zaciskach ham.

Wiem jak coś zrobić lub mam wiedzę, którą chcę się podzielić z innymi

[Fotorelacja] Wymiana elementów gum. w zaciskach ham.

Postprzez barkas środa, 2 marca 2011, 16:08

Przy wymianie tarcz i klocków z przodu okazało się, że pęknięta jest osłona gumowa tłoczka hamulcowego z jednej strony auta, a druga strona mocno obciera. Nadeszła pora na czyszczenie, smarowanie i wymianę gumek. Zdjęcia, niestety, z komórki.

Demontujemy koło:

Obrazek

Identyfikujemy typ zacisku:

Obrazek

Tu czai się podstęp. Zaciski są 2 typów: Bosch i Bendix Bosch. Ten na zdjęciu to niby bosch, ale zakupione gumki dedykowane dla zacisków bosch są zupełnie inne, zakupiłem więc gumki dla systemu Bendix Bosch i takie pasują idealnie.

Odkręcamy zacisk, odpowietrznik i elastyczny przewód hamulcowy. Warto wcisnąć i zablokować (np. patykiem) pedał hamulca - płyn mniej wycieka. Wężyk można unieść do góry i włożyć między zwoje sprężyny. Rozkręcamy zacisk - śruba z łbem 13 mm:

Obrazek

Po odkręceniu śruby można zdjąć jarzmo.

Obrazek

Tłoczek najłatwiej wypchnąć sprężonym powietrzem np. z pompki - ja w tym celu zmontowałem taki układ (użyłem starego przewodu hamulcowego). Warto włożyć coś między tłoczek a zacisk, by zapobiec jego nagłemu wysunięciu, ja użyłem trzonka młotka:

Obrazek

Tłoczek na wierzchu. Postępujemy z nim delikatnie, myjemy, czyścimy z rdzy (także w rowku), ale tak, by nie porysować gładzi.

Obrazek

Usuwamy z zacisku starą uszczelkę tłoka oraz gumową osłonkę. Uwaga - w tym typie zacisku osłonka tłoka posiada zawulkanizowany w gumie metalowy pierścień. Należy go usunąć wydłubując śrubokrętem z pomocą młotka - uwaga na gładź! Z jarzma usuwany gumowe osłonki, także one mają metalowe pierścienie - ostrożnie wydłubujemy je.

Obrazek

Całość myjemy np. w ropie, czyścimy i przedmuchujemy. Należy dobrze wymyć wszystkie rowki oraz otwory w jarzmie. Następnie odtłuszczamy myjąc w benzynie.

Kompletujemy zestaw wg zdjęcia. Potrzebny będzie smar do tłoczków (mała tubka na obie strony) oraz smar do prowadnic (saszetka/stronę).

Obrazek

Zakładamy gumkę na tłoczek (uwaga - we właściwą stronę), wkładamy uszczelkę do zacisku, smarujemy tłoczek smarem z tubki i wsuwamy go do środka. Pomocne jest częściowe rozciągnięcie gumowej harmonijki. Gdy tłoczek wszedł na miejsce, dociskamy osłonkę, tak by weszła we właściwe miejsce. Wymieniamy malutką gumkę na prowadnicy. Smarujemy otwory w jarzmie (użyłem pół saszetki smaru na otwór). Zakładamy gumki na prowadnice. Wkładamy prowadnice w jarzmo. Gumki dociskamy, by weszły na swoje miejsce, np kluczem płaskim:

Obrazek

Skręcamy zacisk, montujemy odpowietrznik, przykręcamy przewód i dokręcamy całość do auta.

Obrazek

Odpowietrzamy. Jazda próbna, hamuje i nie cieknie? To super :) Na robotę trzeba zarezerwować ok. 1 h/stronę.


Przypominam o restrykcjach obowiazujacych w watkach z dopiskiem [Fotorelacja]. /MOD
1.4 z 2000 r. Zaczepny - ma hak.
barkas
Kangoorzątko
Kangoorzątko
 
Posty: 24
Dołączył(a): poniedziałek, 22 marca 2010, 17:27

Re: [Fotorelacja] Wymiana elementów gum. w zaciskach ham.

Postprzez MZ_MZ sobota, 5 marca 2011, 17:53

Fajna relacja.

Żeby płyn nie wyciekał zwykle zaciskam przewód elastyczny.
:idea:
MZ
jest - Kangoo ...
był - Kangoo ...

Obrazek
Avatar użytkownika
MZ_MZ
Kangoogaduła
Kangoogaduła
 
Posty: 457
Dołączył(a): wtorek, 19 września 2006, 23:00
Lokalizacja: Wielka Polska

Re: [Fotorelacja] Wymiana elementów gum. w zaciskach ham.

Postprzez MaciekR4 środa, 30 marca 2011, 10:41

co do gumek - ja u siebie mam Bosch (54mm)...a gumki miałem kupione do Bendix-Bosch, ale do odpowiedniej średnicy - o nią tylko mnie pytali w sklepie, a nie o producenta zacisku ;)

to ja już swojej relacji nie będę robił :P
Obrazek
Avatar użytkownika
MaciekR4
Kangooekspert
Kangooekspert
 
Posty: 628
Dołączył(a): sobota, 11 lipca 2009, 22:28
Lokalizacja: WOT - Otwock


Powrót do Wiem

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości