[OPIS bez foto] 1.2 16V wymiana pasków osprzętu

Wiem jak coś zrobić lub mam wiedzę, którą chcę się podzielić z innymi

[OPIS bez foto] 1.2 16V wymiana pasków osprzętu

Postprzez Szumak sobota, 19 marca 2011, 21:27

Wersja z mechaniczną pompą

3PK0738 - alternator
4PK0913 - pompa

Kod paska na przykładzie ostatniego: 4 - liczba rowków, 913mm - długość

Potrzebne narzędzia:
- klucz nasadowy 13mm
- torx T50
- klucz płaski lub oczkowy 20mm
- kawałek płaskownika lub duży przedłużacz do klucza nasadowego
- podnośnik
- podpórka
- klucz nasadowy 16mm

Przebieg operacji:

- Zaczynamy od popuszczenia rolki napinającej pasek pompy, w tym celu należy użyć torksa T50. Jest to dosyć trudna operacja z uwagi na małą ilość miejsca. Użyłem torksa w postaci nasadki 1/2" jednak klucz z grzechotką jest za duży by zmieścić się w przestrzeni za otworem technologicznym wyciętym w tym celu w podstawie łapy silnika. Włożenie klucza (najcieńsza wersja bez grzechotki) wymagało popuszczenia łapy silnika (nasadka 16mm) i ustalenie położenia osi rolki napinacza względem otworu technologicznego, przy pomocy podnośnika i podpórki podstawionej pod silnik.
- Torksa odkręcamy nieznacznie - 1/2 do 1 obrotu.
- Przy pomocy klucza 20mm nałożonego na nakrętkę rolki napinacza zmniejszamy napięcie paska kręcąc kluczem w prawo.
- Zdejmujemy pasek.
- Luzujemy górną śrubę mocującą alternator (nasadka 13mm).
- Zdejmujemy pasek alternatora.
- Zakładamy nowy pasek alternatora zwracając uwagę na jego prawidłowe osadzenie w rowkach.
- Przy pomocy płaskownika (ja użyłem długiej przedłużki do klucza nasadowego) napinamy pasek alternatora odciągając alternator. Drugą ręką dokręcamy górną śrubę mocującą.
- Zakładamy pasek pompy.
- Przy pomocy klucza 20mm napinamy pasek pompy kręcąc śrubą rolki napinacza w lewo. Ja nie mając trzeciej ręki przywiązałem klucz, napinający rolkę, do łapy silnika przy pomocy plastikowych opasek samozaciskowych.
- Sprawdzamy czy pasek osiadł we właściwych rowkach.
- Dokręcamy torksa.
- Robimy próbę.

Generalnie operowanie torksem wymaga anielskiej cierpliwości z uwagi na łatwość dostępu ;)

Koszt:
- około 40zł za oba paski zależnie od producenta,
- godzina pracy gdy nie posiada się wprawy.

Oszczędności:
- zależnie od warsztatu, w 2009r. za wymianę pasków i filtra powietrza zapłaciłem 270zł (sama robocizna).
Suzuki Marauder [2001]:
Obrazek
Suzuki Burdelmam C50 [2006]
Obrazek
Był: Kangur Polarny 1.2 16V LPG [2002]:
Obrazek
Była: Babcia Asia 1.8 [1994]:
Obrazek
Avatar użytkownika
Szumak
Vice Kangoomistrz 2012
Vice Kangoomistrz 2012
 
Posty: 1963
Dołączył(a): piątek, 27 czerwca 2008, 11:26
Lokalizacja: SBI - GMB - GWE

Powrót do Wiem

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości