żuwik napisał
Pomijając stronę sprężu - gdyby nic wydechem nie leciało (= jak Rajder pisze nie przepływa powietrze) a turbina by się kręciła,
and bullit
Jeśli turbina by miała stanąć na tej zasadzie co piszesz Rajder, czyli zatrzymałaby się, bo zrobiłaby podciśnienie przed sobą, to pikuś.
Panowie oczywiście pisząc o tym że turbina przestaje sie kręcić nie miałem na myśłi jej zatrzymania,to jest taki skrót myślowy ale myślałem że tak jak MK złapiecie.Oczywiście turbina sie kręci tak długo jak pracuje silnik bo przecież pracujące tłoki nawet na zamkniętej przepustnicy czy w przypadku jej braku bez dostarczania paliwa i tak cały czas tłoczą powietrze która przy pracy wydechu lecą do turbiny i ją nakręcają.Więc to moje "przestaje sie kręcić" należy zamienić na gwałtowne zwolnienie.OK bede sie starał być bardziej precyzyjny i nie używać zwężek myśowych

sorry ale u mnie w pracy chociaż wszyscy są inżynierami to nie przywiązuje sie aż tak dużej wagi do nomenklatury.To takie zboczenie zawodowe
jeszcze coś o tym odcinaniu paliwa,Bullit oczywiście dla Ciebie to jest jasne,jednak dla osób która tak do końca sie nie znają a chciałyby wiedzieć można ten temat troszke uściślić:
Bullit napisał
rajder napisał:
Więc wniosek jest taki że turbina przestaje sie kręcić bo jest zamknięta przeputnica,to że przepustnica jest zamknięta powoduje że wtryski nie dają paliwa bo przepływomierz nie odnotowywuje przepływu powietrza.
Tez nie do konca. Komp przy zdjetej nodze z za przeproszeniem pedału gazu odcina paliwo niezaleznie od odczytu wszelkich czujnikow jesli obroty sa wieksze jak 1200-1700 0br/min w zaleznosci od silnika
żeby to jeszcze bardziej sprecyzować:
spuszczenie nogi z gazu nie oznacza zawsze odcięcia paliwa dzieje sie tak wtedy kiedy sobie stoimy czy też wrzucimy luz i silnik pracuje na biegu jałowym,tutaj jeszcze jedno sprecyzowanie dla niewtajemniczonych- mianowicie zamkięta przepustnica to też jest skrót myślowy gdyż ona nigdy do końca nie jest zamkięta,w gażnikach za to lekkie jej uchylenie jest odpowiedzialna śruba którą kręcąc regulujemy wolne obroty,stąd kiedy wykręcimy silnik na wysokie obroty i odpuścimy gaz słychać wyraźne "buczenie" silnika,to właśnie jest spowodowane tym że tłoki poruszając sie z ogromną prędkością chcą dużo powietrza do przetłoczenia,a my zamykając przepustnice im to powietrze odcinamy,robi sie ogromne podciśnienie i stąd to buczenie,ale tutaj widać że jeśłi przepustnica byłaby zamknięta całkowicie to wtedy rozwaliłoby nam dolot,więc ona musi być troszke uchylona żeby przpuszczać czynnik.
Więc kiedy paliwo jest odcinane? dzieje sie tak kiedy jadac z nogą na gazie puścimy go nie wyłączając biegu.Wtedy to silnik który do tej pory napędzał nam koła zaczyna być napędzany przez te koła,więc mówiąc prościej do silnika doprowadzona zostaje praca wykonana przez pęd(taka wielkośc fizyczna) samochodu i silnik nie potrzebuje już dostarczać energii w postaci paliwa gdyż ta energia zostaje mu dostarczona przez skrzynie biegów.Gdyby paliwo było dostarczane nadal przy zamkiętej przepustnicy to nasz samochód generował by dźwięki niczym samochów WRC (głośne szczelanie w rure) ponieważ wtryskiwacze dawałaby stałą porcje paliwa przy ogromnym niedoborze powietrza (zamknięta przepustnica) skład stechiometryczny zamiast wynosić 14:1 (14 jednostek powietrza na 1 jednostke paliwa) zostałby drastycznie zmieniony i mieszanka nie spaliłaby sie w komorze spalania tylko w tłumiku (tzw spalanie niecałkowite).Aby skład stechiometrzyczny został zachowany potrzebujemy urządzenie które zmierzy nam współczynniknadmiaru powietrza czyli sondy lamba.Tutaj można pisać wręcz w nieskończonośc ponieważ jeden proces prowadzi do drugiego i są one ze sobą nierozerwalnie połączone,ale artykuł miał być o turbince więc nie będe sie teraz rozpisywał nad działaniem sondy lambda
Ciesze sie że takie dyskusje jak słusznie napisał żuwik konstruktywne są prowadzone na forum bo można przekazać swoją wiedze innymi mam nadzieje że zawsze będzie można pisać w takiej przyjaznej atmosferze i nikt nikomu nie bedzie wyrzucał że czegoś nie wie bądź kieruje się złą wolą,a ewentualne pomyłki będą prostowane w w przyjazny sposób.
do Wiza:
to urządzonko nazywa sie turbo timer tutaj możesz znależc namiar:
http://www.tomson.com.pl/x_C_I__P_20230318.html