Strona 1 z 2

Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: wtorek, 11 marca 2014, 16:53
przez domino
Witam,
pamiętam, że kiedyś jak jeszcze mój kangoo był w posiadaniu mojego taty to czasami jak się gasiło samochód to wentylator chłodnicy jeszcze chłodził samochód po zgaszeniu zapłonu przez parę chwil.
Dzisiaj podczas pobytu u gazownika, zwrócił mi on uwagę, że musieli rozgrzać silnik żeby coś tam poustawiać, a wentylator chłodnicy nawet nie drgnął. Faktycznie, razem potrzymaliśmy go na obrotach do momentu, aż wskazówka temp. nie podeszła do przedostatniej kreski- wentylator nie odpalił.

Próbowaliśmy odpalić wentylator na krótko- jest OK.
Tutaj przyszedł z pomocą mój telefon i dostęp do tego forum hehe.
Odłączyliśmy czujnik temperatury (podobno wtedy ma się włączyć wentylator) i nic- czyli pewnie coś z bezpiecznikiem lub przekaźnikiem.

korzystając z tych dwóch wątków:
viewtopic.php?f=78&t=4887&hilit=wentylator&start=10
viewtopic.php?f=78&t=5075&hilit=wentylator&start=10

z tego co czytam to za start wentylatora odpowiada duży przekaźnik K- 234 oraz mały M 234/700 (posiadam silnik 1.4 E7J KC0C). No i tu pojawia się dylemat, bo ja w komorze silnika nie mam dużego przekaźnika K, jedynie ten mały M. Czy to oznacza to, że to właśnie on jest odpowiedzialny za podanie sygnału do wiatraka, czy może jest on sterowany skądś indziej?

Jest to przekaźnik Lucas GM 90414477- czy mżna go jakoś sprawdzić czy lepiej od razu gdzieś kupić nowy?

Obrazek

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: wtorek, 11 marca 2014, 17:33
przez skawina
U mnie jest tylko na małym przekaźniku. Tyle, że ja mam klimę i jest trochę więcej ustrojstwa w tej skrzynce... Miernik w rękę i prześwietlaj. Możesz jeszcze zagrzać auto i zobaczyć czy na przekaźniku pokaże się napięcie sterujące albo zewrzyj duże styki przekaźnika czy ruszy wentylator.

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: czwartek, 13 marca 2014, 07:11
przez domino
Zwarłem duże styki- wentylator zaczął chodzić, nawet bez włączonego zapłonu. Rozebraliśmy z teściem przekaźnik no i to on jest chyba uwalony także dzisiaj prawdopodobnie będę miał nowy.

Chciałbym jednak żebyście potwierdzili lub naprostowali mnie co do sprawdzenia układu po wymianie przekaźnika. Jeżeli dobrze rozumiem to:
1. Odłączam całkowicie czujnik temperatury
2. Włączam zapłon
3. komputer nie dostaje sygnału z czujnika i wysyła zasilanie na bezpiecznik -> przekaźnik -> wentylator który zaczyna się kręcić nawet na zimnym silniku
??

Jeżeli by tak było to trochę mnie to martwi bo po odłączeniu czujnika nie pojawiło się zasilanie na bezpieczniku 30A...

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: poniedziałek, 17 marca 2014, 07:31
przez domino
Wymieniłem przekaźnik- ciągle nic :(

Chyba czeka mnie sprawdzenie całej wiązki, chociaż zastanawiam się czy można jakoś sprawdzić czy z komputera w ogóle wychodzi sygnał do załączenia przekaźnika... Z tego co pamiętam to ma to być PIN 55 (?).
Jak sprawdzić czy daje sygnał? Miernikiem -> pin 55 i masa w aku? Trochę się boję że spalę kompa hehe

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: sobota, 22 marca 2014, 11:30
przez domino
Wzialem sie za sprawdzanie elektryki. Widze, ze do przekaznika dochodzi prad ale juz z niego nie wychodzi. Mode to glupio zabrzmi, ale wyglada to taj jakby brakowalo jakiegos kabelka w gniezdzie ktory by sterowal dzialaniem przekaznika. Czy moze ktos zrobic zdjecie gniazda malego przekaznika od spodu? Chodzi o to jakis kabelki sa wpiete Bo u mnie przekaznik ma 5 nozek, a tylko 3 maja podpiete kabelki

Sorry za bledy ale pisze z telefonu

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: sobota, 22 marca 2014, 17:56
przez domino
No i temat załatwiony. Tak jak podejrzewałem, brakowało jednego kabla który sterował działaniem przekaźnika. Znalazłem jego ucięty koniec w wiązce. Wentylator odżył.

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: piątek, 1 lipca 2016, 10:24
przez czarek0402
Witam,

mam pytanie, bo nie pamiętam jak miałem wcześniej.

Zależności wentylatora elektrycznego chłodnicy silnika i chłodnicy klimatyzacji manualnej w stosunku do przekaźników małego i dużego (prędkości wolnej i szybkiej).

Klima po włączeniu pracuje na wolnej czy od razu na szybkiej prędkości? Czy pracuje na wolnej, ale wedle potrzeby, obciążenia włącza się szybka? Klima na wolnym biegu zawsze, a szybki tylko do przegrzanego silnika? Silnik wedle potrzeby i wolny i szybki bieg?

Ponieważ w korku nie załączył mi się wentylator, to temperatura podskoczyła wyżej skali. Więc sprawdziłem, przeczyściłem kontakt sprayem wielowtyki, gniazda, piny, czujnik płynu chłodzącego, rezystor termiczny, wentylator, płyn chłodzący, przekaźniki, bezpieczniki na ścieżce chłodzenia. Niby wszystko już ok, pracuje.

Więc pytanie o te zależności prędkości wentylatora. Ktoś zobaczy jak ma u Siebie?

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: piątek, 1 lipca 2016, 13:40
przez Lucass
Klima włączona - wentylator chodzi na I biegu.
Jeżeli temp. silnika wzrasta ponad normę, włącza się II bieg wentylatora niezależnie od włączenia klimy.

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: piątek, 1 lipca 2016, 14:53
przez czarek0402
Dzięki Lucass,
tak, pierwszy bieg (wolny, cichy) dla klimy, drugi (szybki, głośny)dla silnika. Tylko, że klima pracuje cyklicznie, włącza się i wyłącza, czasami na krócej, czasami na dłużej, wychodzi, że nakrywają się te momenty włączenia I biegu klimy z włączeniem II biegu dla silnika, który jest obciążony w ruchu miejskim, do tego temperatury i przez samą w sobie klimę. Widzę i czuję, że czasami jest to I bieg, a czasami od razu jakby II bieg. :)

Duży przekaźnik to 8200051112.
Mały przekaźnik to 7700414484.

Re: Wentylator chłodnicy- przekaźniki

PostNapisane: wtorek, 19 lipca 2016, 09:35
przez merock
Witam,

Kangoo 2003 1,5dCi (K9K chyba)
Mam pytanie, o przekaźnik II biegu, gdzie go mogę zlokalizowac?
Jak podłącze pod komputer i wymuszę włączenie wentylatora to: na 1 biegu chodzi a na drugim nie.

Powiem wam ze drugi bieg na pewno tez ma związek z klima, prawdopodobnie włącza się w tedy kiedy ciśnieni przekroczy 20Barów.