Strona 1 z 2

Pytanie o hak i przyczepę

PostNapisane: czwartek, 22 lipca 2004, 09:52
przez sw
Zastanawiam się nad założeniem haka do kangurka. Czy ktoś z Was ma takowy może? Jaki jest koszt poza serwisem (w serwisie ok 800zł)?
Zamierzam do tego przyczepić jakiś kemping, ponoc hamowany moze mieć dopuszczalną masę 1100kg (bez prawa jazdy kat.E). Kangur wytrzyma 1300kg.

PostNapisane: czwartek, 22 lipca 2004, 22:33
przez Rafal
Expertem z dziedziny holowania kempingow jest Janusz (jon104) (choć i Lukasz tez pewno cos mialby do powiedzenia :-) ), on napewno Ci pomoze jak tylko wroci z Dębek.
8) 8) 8)

Re: Pytanie o hak i przyczepę

PostNapisane: czwartek, 22 lipca 2004, 23:01
przez Pepe
Witam wszyskich Torbaczy!
Właśnie w tym tygodniu założyłem hak w swoim Kangurze, więc coś mogę podpowiedzieć.
Są trzy typy haków:
- ze stałą kulą;
- półautomat - kula odczepiana poprzez odkręcenie dwóch śrub;
- automat - kula zafiksowana poprzez bolec.
Pozycja 2 i 3 są z przeznaczeniem do wyjazdów do krajów UE, ponieważ w niektórych jest wymóg aby kula była odczepiana w czasie kiedy jeździmy bez przyczepy.
Ceny haków są różne:
- ad. 1 od 200 do 450 PLN
- ad. 2 od 400 do 600 PLN
- ad. 3 od 500 do 1000 PLN
Montaż w zależności, czy to autoryzowany serwis czy zakład specjalizujący się w zakładaniu haków od 100 do 500 PLN.
Trzeba brać poprawkę, że podaję ceny warszawskie - a tu czasami przesadzają.
Osobiście, ponieważ Torbacz jest jeszcze gwarancyjny zakładałem w serwisie. Za hak zapłaciłem 310 zł (razem z przesyłką) - zakupiłem w Płocku, u gościa który często gości na Allegro:
http://onet.allegro.pl/show_item.php?item=27400299
Zakładałem w serwisie, w którym mam znajomego i tylko dlatego zapłaciłem za to 200 zł - normalnie 350 zł.
Jeśli jesteś z Krakowa wybadaj gościa, który też ogłasza się na Allegro:
http://onet.allegro.pl/show_item.php?item=28551370
Oczywiście jeśli jesteś już po gwarancji, bo jeśli nie to pozostaje założenie w serwisie, choć kupić możesz, gdzie Ci się spodoba. Taką opinię otrzymałem w Renault Polska. Efektem niezastosowania się do tego wymogu - może być utrata gwarancji, choć kobitka nie potrafiła mi odpowiedzieć z jakiej przyczyny. Przecież założenie haka nie wiąże się z "iwazyjnością" w samochód.
Co do kempingu, też tylko dlatego zakładałem haczyk - w przypadku Torbacza masa przyczepy hamowalnej to max. 1100 kg, niehamowalnej jeśli dobrze pamiętam 550 kg.
Niestety nie masz racji co do kategorii prawa jazdy. Z kat. B możesz ciągać przyczepkę o DMC max. 750 kg, każdy kilogram powyżej - potrzebna kategoria B + E. Moja przyczepa waży 900 kg i już drugi rok liczę na szczęście przy kontrolach, bo mam tylko B.
Mam nadzieję, że rozwiałem wszelkie wątpliwości. Jeśli nie? To proszę o następny zestaw pytań.

Pozdrawiam Piotr Pepe
Kaleido 1,2 16V

Re: Pytanie o hak i przyczepę

PostNapisane: piątek, 23 lipca 2004, 11:58
przez sw
Dziekuje za odpowiedz.
Mnie tez uczyli, ze moge ciagnac 750kg (kiedys jesze dodatkowo na jednej osi). Ale....
W ksiazce do nauki prawa jazdy z roku **2003** wyczytalem, ze mozna ciagnac przyczepe o masie dopuszczalnej nie przekraczajacej masy wlasnej samochodu, o ile calosc nie przekracza 3,5t. Zatem, skoro masa wlasna mojego kangura wynosi 1100-1300 (sorry, mam wage lazienkowa do 120kg) to moge tyle ciagnac.
Musze to jeszcze gdzies sprawdzic.

Re: Pytanie o hak i przyczepę

PostNapisane: piątek, 23 lipca 2004, 13:33
przez Pepe
Witam
Całkowicie się z Tobą zgadzam.................?
Ale zasiano mi ziarno niepewności, więc przekazuje to innym. Panienka w wydziale komunikacji, nie potrafiła nawet określić, jaką przyczepę mogę ciągać (stwierdziła, że 400 kg) i jak ją trochę uświadomiłem poszukała w papierach i potwierdziła, że 750 kg.
Zapraszam do lektury i ewentualne wnioski proszę podać na forum.
To jest aktualny kodeks drogowy:
http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiaz ... #rozdzial1
W/g mnie też mogę ciągać swoją przyczepę.
Tak jest w/g wzoru:
Art. 88, punkt 2, podpunkt 3b
Cytuję:
"pojazdem, o którym mowa w lit. a (przyp. aut. w punkcie a.) jest napisane, że pojazd nie może przekraczać 3,5t), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t"
Będę się opierał na danych swojego Torbacza.
- DMC (dopuszczalna masa całkowita) mojej przyczepy - 900 kg
- MW (masa własna) Kangura to różnica DMC - DŁ (dopuszczalna ładowność), czyli 1805 - 730 (w moim przypadku) to daje 1075 kg.
Czyli DMC przyczepy nie przekracza MW pojazdu. Tu jest OK, ale przyczepa która będzie miała DMC 1100 kg już się nie będzie łapać, bo przekroczy MW Kangura.
Więc DMC przyczepy to 900 kg + DMC Kangura 1805 kg to daje 2705 kg i nie przekracza 3,5t, o których mowa w kodeksie.
W/g mnie jest wszystko OK, ale "panienka z okienka" w wydziale komunikacji, twierdzi inaczej. Choć nie potrafi mi tego prawidłowo wyłożyć.
Dlatego jeżdżę drugi rok bez E, choć z pewnym strachem.
Myślę, że nie zagmatwałem zbyt mocno. Proszę przeanalizuj mój wywód i opisz wnioski.
Zamierzam jeszcze przed urlopem dotrzeć do "jaskini zła" - do siedziby drogówki i zadać pytanie na miejscu. Może tam będą pracować bardziej kompetentni ludzie.

Pozdrawiam Piotr Pepe
Kaleido 1,2 16V

PostNapisane: wtorek, 27 lipca 2004, 07:39
przez sw
Wydrukuj sobie kodeks drogowy i z glowy, ja tak mam. Choc nie zdazylo mi sie jeszcze zeby drogowka byla zle poinformowana.
A jesli chodzi o panienki z okienka, to jak chcesz ja naprawde wystraszyc, to popros o decyzje lub odpowiedz na pismie ze wskazaniem podstawy prawnej. Prawdopodobnie ucieknie.

PostNapisane: wtorek, 27 lipca 2004, 07:40
przez sw
A, zapomnialem - moj kangurek ma 1125kg (ciezarowka, 1.5dCi i pelny wypas), wiec moze wiecej uciagnac. :)

PostNapisane: wtorek, 27 lipca 2004, 09:10
przez Pepe
Jednym słowem trzeba to olać i dalej jeździć, tak jak do tej pory :) .
Zastanawiam się tylko, po co jest kategoria "E" do "B". Czy jest potrzebna w przypadku gdy DMC przyczepy przekracza MW samochodu? Czy jest jakiś inny powód? Może jak przyczepa ma dwie osie?

A jak u Ciebie z hakiem, założyłeś?? - pytam, bo jestem ciekaw jakie poniosłeś koszty?

PostNapisane: środa, 28 lipca 2004, 07:07
przez sw
kiedys bylo tak, ze przy 2 osiach trzeba bylo miec E, potem powyzej 750kg. Dokladnie tak jak napisales - gdy DMS przekracza MW to musisz miec E. I wazne sa papiery, nie faktyczna masa wlasna. :)
Jedna uwaga - jest jeszcze jeden parametr - dopuszczalny ciągniony ciężar hamowany/niehamowany. To akurat kangur ma niezle, bo 1300kg hamowany, za to przy niehamowanym trzeba uwazac, bo tam jest chyba tylko 650kg albo i mniej. Za to tez mogą wlepic mandat i to juz niezależnie od posiadania literki E.

PostNapisane: czwartek, 29 lipca 2004, 15:11
przez fiXXXer
Witam :!: :!:

Po tym jak przerobilem na max swojego torbacza mam do sprzedania swietny hak holowniczy z odpinana kulka i instalacja (wzomcnienie) ukryte pod zderzakiem. Nowy ok 500-600 zł_)

Szczgóly http://www.allegro.pl/show_item.php?item=28955657

Do sprzedania mam również filtr powietrza do 1.4 (przebieg 600 km) i tylnie chlapacze.

ZAPRASZAM 8)


8)