A tu kilka słów o tuningu. Co prawda Citroena i to XMa, ale może ktoś na tmy skorzysta. Jest tam i o wycinaniu katalizatora. To jeden post z dyskusji o XMie klubowicza, który postanowił go wzbogacić o 2 turbosprężarki:
Dokładnie , takie są ceny (10tys. zł) za montarz turbo w firmach tuningowych.
Ja
kożystam z tego że ojciec ma serwis i sam będę zakładał
Witam
Turbo to nie taka łatwa sprawa a cena 10 tys zł za Bi Turbo (Twin Turbo) to
za mała kwota do tego auta w 12v jest taniej a zwiazane to jest z kosztem
samych wałkow za 4 wałki ok 2500-3000zł
Najazniejsza rzecza to ustalic do czego te auto ma byc czy do szybkiej
dynamicznej jazdy czy sciganie sie na 1/4 mili czy do rajdow to ostatnie
zupełnie odpada duda sie rozleci po paru ostych jazdach
Przy silniku o znacznym przebiegu (ok 150tys/km) trzeba najpierw doprowdzic
go do stanu idelnej sprawnosci
Najwazniejsza rzecza to odpezenie silnika nie polegajace na jakims pomysle
konstruktora tylko na dokładnych obliczeniach Mozna to robic na 3 sposoby
- zmiana wałkow rozrzadu o innych czasach otwarcia , najbardziej skuteczne
i co za tym idzie poprawia napełnianie cylindra
- zmiana korbowodow ( mało popularne bo bez zmiany lub nawet napawaniu
walkow rozrz. to tracimy pare kucykow )
- zastosowanie wiekszej(grubszej ) uszczelki pod głowica - raczej nie
proponuje bo czesto zostaje wydmuchana , widzałem juz takie auta robine na
takiej uszczelce przez firme AT2000 , poprawiane przz nich po pare razy a i
potem tak trafiaja do mojego znajomego
Nastepna rzecza to załozenie mocniejszych tłokow i odporniejszych pierscieni
wywarzeniu statycznym wszystkich el. wirujacych nawet w komplecie czyli wału
korbowego razem z kołem zamachowym i dociskiem , zaznaczyc jak to jest i tak
składac w przypadku odwrocenia cała ta praca idzie na marne
Dokładne wywarzenie tłokow ,korbowodow i zamkow korbowych tez kompletami i
potem tak zeby tez nie pomylic.,
Głowica
Zwiekszenie kanałow dolotowych jak i wydechowych .Załozenie wiekszych
zaworow , zmiana kontow na zaworze , zfrezowanie trzonu zaworowego do
momentu prwowadnicy (powoduje to szybrze odprowarzenie ciepła z zaworu )
obciencie prowadnicy (na rowno) w kanałach zaworowych (powoduje to mniejsze
zawirowanie w kanale
Przy mocnieszych modyfikacjach nalezy zrobic magistrale to chłodzenia tłoka
olejem z dołu , lub zastosowac sucha mise olejowa
Nalezy zrobic magistrale olejowa do turbin czy turbo
i na sam koniec moze sie okazac ze silnik nawet nie odpali bo trzeba
pamietac ze po takich modyfikacjach nie obendzie sie bez modyfikacji map w
ECU na hamowni
Bezpiecznym doładowaniem jest 0.5-0.6 bara przy ktorym nie trzeba wykonywac
tych wszystkich modyfikacji ale nalezało by przynajmniej zrobic GT głowicy
i zmienic mapy ECU
Przerobienie i wzmocnienie skrzyni biegow
Aco do samej turbiny to tez jest istotne nie zakłada sie pierwszej leprzej
turbiny bo efektem moze byc bardzo duza turbo dziura i moze turbo wie
wkrecac dopiero przy 4tys/obr silnika i samo zsynchronizowanie turbin to tez
nie prosta zabawa
Ale sie rozpisałem a i tak duzo rzeczy jeszcze tu nie napisane
Ja osobiscie widzałem i jezdziłem jednym XM-em tak zrobionym Bi Turbo
doładowenie było 1.4 bara , robili go dwaj moji znajomi ale koszty naprawde
ich w pewnym momencie przerosły na hamowni miał 369KM i 497Nm po obnizeniu
cisnienia , zostało sprzedane ze wzgledow spalania i braku kasy obu
panow ,Wiem ze jezdzi i sam silnik ma sie dobrze ale buda sie powoli sypie
choc i tak została wzmocniona .Przez przeciazenia szpara miedzy drzwiami
zrobiła sie taka ze prawie palec mozna włozyc .
To by było tyle , jak by były jakies pytania to chentnie odpowiem to co
wiem nie wynika z mojej praktyki raczej z praktyki moich znajomych i mojego
nieustannego przeszkadzania im na warsztacie i wiecznych pytan