Strona 1 z 3

Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: niedziela, 5 maja 2013, 19:52
przez lukas
Mam kangoo ciężarowy 5 os. Jako że od takiego samochodu nie można odliczać Vat od paliwa przerejestrowałem go na osobowy.
Co należy teraz zrobić by uzyskać VAT-1?
Czy wystarczy wywalić tylny rząd siedzeń i wstawić ścianę grodziową?
Przejdzie to na stacji diagnostycznej i czy wypiszą Vat-1?
Jak to załatwić i czy w ogóle się da zgodnie z przepisami?

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: wtorek, 28 maja 2013, 21:49
przez Igoras
Chciałbym podłączyć się pod ten wątek. Otóż posiadam kangoo 1.5dci z 2007 i jest to osobówka 5os. Jako, że zaczynam działalność gospodarczą i otrzymałem na ten cel dotację a auto zakupione z tych pieniędzy musi być ciężarowe. Jakieś 2 miesiące temu jak zdecydowałem się na ten krok pytałem u człowieka który zajmuję się przeróbkami aut czy taka zmiana (z osobowego na ciężarowy) jest możliwa. Powiedział, że jak najbardziej, że być może trzeba będzie zrobić 4os no chyba, że chcę odliczać VAT to wtedy 2os. Przy następnej rozmowie powiedział, że nawet 5os wchodzi w grę jeśli nie interesuje mnie odliczanie VAT. Wszystko fajnie auto kupiłem zawożę do gościa i okazuje się, że moje auto ma 450kg ładowności (to kolejne z moich pytań, czemu tak mało?) i niestety tylko 2os może być. Po przejrzeniu "całego" internetu w tym temacie głowa mi pęka a dalej nie jestem pewien jak wygląda sprawa z tą przeróbką. Wiem tyle że w myśl ustawy samochód inny niż osobowy to taki z jednym rzędem siedzeń i stałą przegrodą lub jeśli więcej niż 3os ładowność minimum 500kg. Czy jest możliwość zmiany tej ładowności, czyli podniesienia DMC lub obniżenia MW? Najgorsze jest to, że trochę mi się spieszyło z tym wszystkim i zdecydowałem się już na zamontowanie kratki za przednimi siedzeniami. Jednak jeśli byłaby jeszcze jakaś opcja zrobienia jednak więcej niż 2os. z chęcią bym z niej skorzystał. Proszę o wypowiedzi w tym temacie i przepraszam jeśli trochę zagmatwałem sprawę. To moje pierwsze poważne forum w którym uczestniczę i proszę o wyrozumiałość.

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: wtorek, 28 maja 2013, 22:16
przez Szumak
Zmiana homologacji teoretycznie jest na tyle kosztownym procesem, że pewnie taniej wyjdzie kupno nowego blaszaka ;) w praktyce nie słyszałem, by ktokolwiek się o to pokusił poza importerem.
Zostaje Ci: albo skorzystać z opcji 2 siedzenia i sztywna przegroda albo sprzedanie autka i kupienie blaszaka - są zwykle tańsze, więc jest szansa, że uda się bez dopłaty do interesu.

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: środa, 29 maja 2013, 08:55
przez Igoras
Dzisiaj odebrałem już auto z kratką za przednimi siedzeniami. Nie ma tragedii całkiem mi się podoba :) Chyba tak już będzie musiało zostać. Teraz będę walczył o VAT1 dotarłem do ustaw i tam jest wzmianka, że aby odliczać VAT warunkiem jest jeden rząd siedzeń i trwała przegroda, więc powinno dać radę. Ale nadal jestem ciekawy jak wygląda sprawa ze zmianami mas i co za tym idzie ładowności.

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: środa, 29 maja 2013, 11:44
przez lukas
Zrobiłem VAT-1 i nie jest to takie straszne.
Wywaliłem tylne fotele i wstawiłem kratę.
Podzwoniłem po najbliższych mechanikach z odpowiednim PKD 45.20Z.
PKD wcześniej sprawdzałem na stronie http://www.stat.gov.pl/regon/
Facet z warsztatu wystawił mi takie zaświadczenie za 50 zł brutto.
Dalej pojechałem na kręgową stację diagnostyczna i tam dostałem 3 dokumenty.
1. Dodatkowe zmiany konstrukcyjne – samochód ciężarowy. Czyli zmiana z osobowego na ciężarowy. Dopuszczalna ładowność 745 kg. Masa własna 1125 kg.
2. Okresowe badanie – samochodu ciężarowego.
3. Zaświadczenie VAT-1
Za 3 dokumenty zapłaciłem 230 zł. brutto.

Dalej, wypisałem wniosek na zmianę dowodu rejestracyjnego by dopisać VAT-1 i zmienić liczbę miejsc na 2 oraz wpis samochód ciężarowy. Jeszcze go nie złożyłem i zastanawiam się czy złożyć.
Myślę o wstawieniu ponownie tylnych foteli i po co wymieniać dowód skoro już mam zaświadczenie VAT-1 na którym jest numer seryjny dowodu którego dotyczy a dotyczy dowodu w którym mam liczbę miejsc 5 :-).

jeżeli złożę to oplata za wymianę dowodu 54,50 zł.

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: środa, 29 maja 2013, 13:50
przez Igoras
Ja też mam kratę wstawioną właśnie przez gościa który ma wymagane PKD. Wydał mi wykaz z wpisu działalności plus oświadczenie o dokonanych zmianach w samochodzie. A co do Twojej zmiany w dowodzie to Ciekawe czy np. przy kontroli wszystko przejdzie. I czy później nie będzie jakiś problemów. Ciekawi mnie ta ładowność bo w moim DMC jest 1640 a MW 1190 czyli 450kg ładowności, co prawda w tej całej ustawie nie ma mowy o wadze jeśli chodzi o jeden rząd siedzeń.

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: środa, 29 maja 2013, 18:06
przez lukas
Igoras napisał(a):co prawda w tej całej ustawie nie ma mowy o wadze jeśli chodzi o jeden rząd siedzeń.


No diagnosta mi powierzał, że powinienem mieć jeszcze kwit z atestowanej wagi. Ale wypisał papiery bez kwitu.

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: czwartek, 6 czerwca 2013, 15:43
przez Igoras
Jestem po wszystkich czynnościach z rejestracją i zmiana rodzaju pojazdu. Poszło gładko. Jedynie zapomniałem o VAT1 w Urzędzie Komunikacji (coś mi się ubzdurało, że to tylko do Urzędu Skarbowego) jutro idę donieść papierki o VAT1 i mam nadzieje, że również pójdzie gładko.

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: poniedziałek, 8 lipca 2013, 09:02
przez pbo01
Takie pytanko odnośnie kratki skoro już taki temat.
Moje kangoo również jest zarejestrowane jako ciężarowe 5-cio osobowe, lecz od poprzedniego właściciela nie dostałem do niego kratki. Jak się okazało kratkę wypadało by mieć:) Pytanko, czy musi to być kratka stalowa? Rzuciły mi się w oczy kratki materiałowe i zastanawiam się czym według przepisów się to różni. Następnie czy powinieniem mieć dwie kratki skoro czasami wożę pasażerów a czasami wyrzucam siedzenia...

Re: Z osobowego na ciężarowy VAT-1

PostNapisane: poniedziałek, 8 lipca 2013, 09:41
przez osekltd
Z tego co pamiętam, musi być to stała przegroda oddzielająca część towarową od pasażerskiej.
Jeżeli chodzi o składanie siedzeń, to w moim jest oryginalna krata mocowana na 4 śruby - motylki, jak chcę to mam kratę za siedzeniami tylnymi, jak chcę to składam siedzenia i przesuwam kratę za siedzenia przednie - czas około 5 minut.