W tym wątku chciałbym aby każdy w miare swoich doświadczeń, opisał jakie problemy mogą się przydażyć w trasie, ewentualnie co sprawdzić przed wyjazdem, co wymienić itp. Każdy zapewne wie co trzeba zrobić, ale małe podsumowanie nie będzie szkodziło, a nawet może polepszyć sytuacje (o czymś zawsze możemy zapomnieć). No to chyba zaczne.
Pierwsze co warto sprawdzić to oczywiście stan płynów. Zakładając że auto śmiga jak żyletka, sprwdźmy zawsze stan płynu hamulcowego, oleju, płynu chłodniczego. Kolejnym moim krokiem byłoby sprawdzenie instalacji, to jest : czy nie ma jakiś luzów przy przewodach, wycieków, czy przewody nie latają mi nad ziemią. Jest to o tyle zasadne, gdyż w moim przypadku już raz puściło mocowane przewodów. Kolejnym krokiem jest stan ogumienia. Ocene jego można wykonać "na oko". Niekiedy zdarza się że w danym państwie panują inne zasady i normy i możemy się nieźle zdziwić, więc dbajmy o optymalne zachowanie opony. Ważne w trase jest również ciśnienie opon. Jazda samochodem w pełni obciążonym, jak też holowanie przyczepy wymagają zwiększenia ciśnienia w kołach. Nie trzeba sięgać po instrukcję obsługi – zalecane wartości można zwykle znaleźć na tabliczce umieszczonej na nadwoziu. Najczęściej podane są tam wartości dla pojazdu z dwójką pasażerów oraz w pełni obciążonego, a niekiedy również dla różnych rozmiarów ogumienia. Gdy ciśnienie jest za małe
1. Wyraźnie pogarsza się precyzja kierowania samochodem, przez co rośnie ryzyko wypadku.
2. Wzrastają opory toczenia kół po jezdni, co zwiększa zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych.
3. Elementy konstrukcyjne opony podlegają większym odkształceniom, co przyspiesza zużycie ogumienia.
4. Na mokrej nawierzchni wyraźnie rośnie podatność na aquaplaning.
5. Większe jest ryzyko uszkodzenia obręczy po wjechaniu w dziurę w jezdni lub najechaniu na krawężnik, gdyż opona jest bardziej miękka.
6. W ekstremalnych sytuacjach podczas pokonywania zakrętu może dojść do zsunięcia się opony z obręczy.
7. Komfort jazdy nieco rośnie, za to (w autach bez wspomagania) więcej siły wymagają manewry. Wzrasta również tempo zużycia przekładni kierowniczej.
Tekst ten skopiowałem ze strony autoporadnik.pl .
http://www.oponeo.pl/narzedzia/121/3/10 ... ngoo.htmlx
Link ten prowadzi do tabel z wymienionymi ciśnieniami opon, niestety są one na podstawie danych firmy Continental.
Na kilka dni przed wyjazdem polecałbym przeczyszczenie dolnej płyty pod silnikiem, oraz samego silnika(od spodu oczwyście), w ten sposób zminimalizujemy ryzyko przeoczenia jakiegoś wycieku.
Kolejną ważna sprawą są hamulce. Niestety to jest duży koszt, ale zawsze lepiej sprawdzić ich stan i wtedy podjąć decyzje, czy starczą jeszcze, czy lepiej wymienić. Osobiście postarałbym się o "załatwienie" nawet używanych, będących w lepszym stanie. Stan hamulców też można ocenić wzrokowo.
http://www.auto-swiat.pl/wydania,Jak-un ... 803,1.html
Bardzo ładnie opisane problemy, oraz objawy jakie towarzyszą niesprawnym hamulcom.
Kolejna rzecz, to zbieżność bądź jak kto woli, geometria kół.
http://www.motofakty.pl/artykul/geometria_kol_2.html
http://www.oponeo.pl/artykuly/v/182/131 ... azdu.htmlx
Linki do stron, z informacjami czym objawia się zła zbieżność, czym to grozi.
http://renault.auto.com.pl/forum/viewto ... 5431ef8592
To jest link do dyskusji z innego forum na temat sposobów ustawienia zbieżności/geometrii kół. Niestety nie mogłem znaleść żadnej tabeli z wartościami dla naszych aut. Jednak ja bym radził udać się do zakładu, i mieć pewność że czegoś po drodze nie sparzyłem
Wymieniłem tu te podstawowe rzeczy do oględzin, zapewne wielu z Was o tym wie, ale zawsze coś można przeoczyć zapomnieć. Proszę również i Was o dodawanie różnych innych elementów, które warto sprawdzić, oraz które zapewnia mniejsze ryzyko awarii czy innych problemów.