Doświetlanie zakrętów

Off-topic: tematy związane z techniką

Doświetlanie zakrętów

Postprzez bogdan02 środa, 19 grudnia 2012, 22:15

Jako że na innych forach samochodowych które wyrywkowo przejrzałem temat doświetlania zakrętów jest rozwiązywany przez podłączenie halogenów do kierunkowskazów, rzucam pomysł na tym szacownym forum.
Sterowanie kierunkowskazami odpada - nie idzemy na skróty !!!

Z tego co wiem doświetlanie zakrętów może być realizowane światłami przeciwmgielnymi.
Zgodnie z homologacją może działać do prędkości 40 km/h

No to teraz wymyślmy jak to wykonać. Eksperymentowałem w picasso z wyłącznikiem w ręce ( prawa lub lewa strona) i muszę przyznać że efekt jest właściwy t/z halogeny świecą nisko, szeroko i nie oślepiają.
Mam takiego pomysła.
Największym problemem będzie prędkość, ale jeśli ktoś skręci kierownicą o kąt który załączy światła przy prędkości pow. 40 to wydaje mi się że żadne doświetlanie nie pomoże bo i tak fiknie kozła.

Moduł wykonawczy musi mieć możliwości:
1. Instalacja halogenów oczywiście rozdzielona.
2. Układ działa tylko ze światłami mijania i drogowymi.
3. Możliwość włączenia halogenów normalnie czyli przy zmniejszonej przejrzystości powietrza.
4. Mój pomysł na sterowanie modułem: na kierownicy, na powierzchni najbliższej osłony wyłączników i stacyjki czyli z przodu kierownicy zamontowane dwa magnesy, na jednym promieniu ale na różnych orbitach. W osłonie wyłączników/stacyjki zamontowane dwa kontaktrony załączające strone prawą i lewą. kontaktrony rozchylone od promienia magnesów o kąt jaki ustalimy w celu opóźnienia włączenia.
I teraz jest problem bo pełny obrót kierownicy załączy drugą stronę a wyłączy właściwą.
Zapraszam elektroników, elektryków, oraz oczywiście automatyków (pan Krzysztof -cyberhuman proszony do tablicy)
Oraz wszystkich co mają pomysła.


Niewielkim nakładem kosztów możemy zrobić coś fajnego.
bogdan02 - Już jestem emerytem
Xsara Picasso 1,8 LPG i Xsara 1,8 LPG Też francuzy czyli nieprzewidywalne samochody
Avatar użytkownika
bogdan02
Kangooekspert
Kangooekspert
 
Posty: 916
Dołączył(a): środa, 24 października 2007, 23:00
Lokalizacja: Wieluń

Re: Doświetlanie zakrętów

Postprzez cyberhuman czwartek, 20 grudnia 2012, 23:01

Ja tam się nie znam, a poza tym, to robiłem w automatyce przemysłowej. A tam jest rozmiar i rozmach, więc trochę to inaczej wygląda.

Ale do rzeczy - kontaktrony to fajna i tania sprawa, ale nie wiem, czy tu się nada. Trzeba by zrobić mocowanie, te magnesy itp.
Kąt najlepiej odczytać enkoderem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Enkoder_absolutny

Niestety, to sprawa, która kosztuje kilka stówek.
Można by wejść w enkoder inkrementalny - http://www.enkodery.pl/index.php?site=products&type=818 - i przyjąć, ze jeśli dostaniemy na wyjściu np. nie mniej niż x impulsów, to mamy skręt o jakiś tam kąt. Absolutny ma zapisane zero, inkrementalny, to przyrostowy, jak w myszce. O, i można tu wykorzystać ten z myszki - każda rolka przewijania pionowego ma prosty enkoder inkrementalny. Czyli tarczkę z otworami i diody nadawczą oraz odbiorczą.
To da się nawet samemu niedużym kosztem zrobić.

Ale dalej, logika. Więc co najmniej przekaźnik programowalny lub rzeźbienie elektronika, który zaprojektuje i wykona odpowiedni układ elektroniczny, sumujący impulsy wejściowe i wystawiający sygnał. Niby prosta sprawa i powinien to zrobić uczeń technikum elektronicznego...
Mus to działać na napięciu wejściowym 10-18 V, bo takie tolerancje należy założyć. Oczywiście elektronika pójdzie pewnie na 3,3 lub 5 V, więc musi być mały elektroniczny zasilacz, ale dziś do takich celów to jest jeden układ mały, albo najwyżej dwa, trzy elementy... To już nie moja bajka...

Dla samochodów z CANbusem są gotowe moduły.

Z automatyki można by wziąć jakiś licznik, który ma zabudowany przekaźnik na wyjściu. Podając mu sygnał z enkodera, zadajemy liczbę impulsów, po których ma być wyjście aktywowane. Ale znów, enkoder + licznik i jakby nie patrzeć, 300 zeta w górę... Chyba, że poszukać coś używanego na allegro... Ale to najczęściej sprzęt kradziony z fabryk przez pracowników linii... :(

Taki licznik musi jeszcze mieć zerowanie napięciem na wejściu i trzeba by przemyśleć zerowanie w pozycji zerowej kierownicy, więc znów musimy dodać czujnik (np. kontaktron)...

Dlatego moduły dostępne na rynku motoryzacyjnym wykorzystują sygnał z kierunkowskazów, co oczywiście jest nie do końca tym, co mają auta fabryczne...
Tu jest taki moduł, ale uwaga, Google informuje, że strona zawiera aż 3 exploity: http://www.cubeelectronics.com/ster.php
1,9 dTi RXE, 2000, 59 kW, jakiś taki Gwiezdny Pył; mod Bogdana - koła 15", fotele Scenic, schowki lotnicze, osłona od 4x4 itd itp...

/avatar pochodzi z pasji off... niestety, kangur jest 2WD.../

http://wymiatamy.com
Avatar użytkownika
cyberhuman
Kangoogaduła
Kangoogaduła
 
Posty: 142
Dołączył(a): niedziela, 7 października 2012, 17:31
Lokalizacja: POZnan* West Side

Re: Doświetlanie zakrętów

Postprzez slay piątek, 21 grudnia 2012, 14:47

A gdyby przenieść układ sterowania na zawieszenie?
Załączniki
kangoo.JPG
kangoo.JPG (30.11 KiB) Przeglądane 4194 razy
Był -"biedny"1.2 8V 1997
Jest-1.2 16V Privilege
Avatar użytkownika
slay
Kangoodetektyw
Kangoodetektyw
 
Posty: 1347
Dołączył(a): poniedziałek, 3 lipca 2006, 23:00
Lokalizacja: Rumia

Re: Doświetlanie zakrętów

Postprzez DjKosmit piątek, 21 grudnia 2012, 16:38

A może czujnik przechyłu rtęciowy lub jakiś akcelerometr ?? :) Sprawnie i bez ingerencji w mechanikę.

Kwestia tylko procka i oprogramowania do obsługi tego modułu.
Renault Kangoo 1.9 DTI RXE 2001, Aluski, Rurki, Webasto :D
Obrazek
DEKORACJE CUKIERNICZE I AKCESORIA:http://www.cafe-chocolate.pl
KUJAWSKO POMORSKIE POZDRAWIA
Avatar użytkownika
DjKosmit
Kangoojunior
Kangoojunior
 
Posty: 81
Dołączył(a): niedziela, 7 grudnia 2008, 18:45
Lokalizacja: DĄBROWA koło Mogilna

Re: Doświetlanie zakrętów

Postprzez michalxtreme sobota, 22 grudnia 2012, 16:59

Układ może brać sygnał do włączenia z ścieżki zamontowanej w okolicy kolumny kierowniczej. kwestia rozebrać plastiki i się przyjrzeć. Coś w rodzaju taśmy przy kierownicy z przerwą rozłączającą "na wprost". Włącza się przy skręcie. Sam sygnał "do 40" moim zdaniem można wziąć z licznika. Idzie tam sygnał do prędkościomierza. Jest to jakiś tam voltarz. Można zmierzyć jaki jest przy jakiej prędkości i stosownie wysterować układ odpinający zasilanie powyżej 40km/h.
Renault Kangoo 1,4 RT + całe mnóstwo "hand made" - zwierz to mój pupil !! Dbam jak mogę !! :-D
Avatar użytkownika
michalxtreme
Kangoexpert(em się nie czuję!)
Kangoexpert(em się nie czuję!)
 
Posty: 661
Dołączył(a): czwartek, 17 września 2009, 18:53
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Doświetlanie zakrętów

Postprzez bogdan02 niedziela, 23 grudnia 2012, 00:07

Slay, jesteś wielki :!:
Oświeciło mnie :lol:
Dwie krańcówki hermetyczne na maglownicy załączane cięgnem, krzywką, sprężyną (coś się nada) podczas wysuwu listwy z jednej lub z drugiej strony przekładni.
Lub jeden przełącznik trzypozycyjny, nie wiem, muszę popatrzeć pod spodem samochodu.
bogdan02 - Już jestem emerytem
Xsara Picasso 1,8 LPG i Xsara 1,8 LPG Też francuzy czyli nieprzewidywalne samochody
Avatar użytkownika
bogdan02
Kangooekspert
Kangooekspert
 
Posty: 916
Dołączył(a): środa, 24 października 2007, 23:00
Lokalizacja: Wieluń

Re: Doświetlanie zakrętów

Postprzez slay niedziela, 23 grudnia 2012, 09:51

Myślałem nad listwą, ale tam za bardzo nie ma miejsca. Pozostają drążki kierownicze, ale one jeszcze chodzą góra-dół.
Pozostałbym przy kontaktronie i długim magnesie :)
Był -"biedny"1.2 8V 1997
Jest-1.2 16V Privilege
Avatar użytkownika
slay
Kangoodetektyw
Kangoodetektyw
 
Posty: 1347
Dołączył(a): poniedziałek, 3 lipca 2006, 23:00
Lokalizacja: Rumia


Powrót do Inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości