Dobrze!
Masz rację

Z tego co napisałeś wynika jednoznacznie... no juz nie wiem - poprosze o konkluzję

Mamy dwa syntetyczne oleje 5W 40 i 10W60
Który uznasz za lepszy?
Bo ja mam swoje zdanie ale nie mam zamiaru go udowadniać za wszelką cenę a już na bank się z tobą kłócić

ale nie byłbym sobą gdybym sie poddał - więc teraz trochę teorii i praktyki:
Co to jest ta ..lepkość?
Po pierwsze - nie mylić jej z gęstością!
Jest parametrem określającym jak olej zachowa się w danej temperaturze.
Dlatego- jak słusznie zauważyłeś - najbardziej interesująca jest dla nas lepkość kinematyczna w 100st.C.
To w tej temperaturze olej najczęściej pracuje.
Możemy przyjąć, że dla danego oleju lepkość w danej temperaturze jest niezmienna.
TO JEST REGUŁA
ale....
Wyjątkiem są oleje Castrol EDGE z technologią FST.
czyli oba twoje

widziałeś?... wiedziałeś

Oleje te, poprzez dodanie metaloorganicznego polimeru tytanu, stały się cieczami nienewtonowskimi. Płyn nienewtonowski nie spełnia hydrodynamicznego prawa Newtona, co oznacza, że jego lepkość nie jest wartością stałą.
W przypadku oleju Castrol EDGE Titanium FST™ przy wzroście sił ścinających zwiększa się lepkość. Czyli – upraszczając – jak olej „poczuje”, że dostaje w kość to zwiększa swoją lepkość. Wszystko to po to, żeby zwiększyć odporność oleju na zerwanie filmu olejowego, a co za tym idzie zwiększyć trwałość silnika.
Więc ..przykład niemiarodajny

Jeszcze raz wypowiem swoją opinię:
używać syntetyków
i to najważniejsze
używać zaleconej przez producenta generacji olejów: Sx dla benzyny i Cx dla diesla
wymieniać filtry
Ja zawsze leję najtańszy na rynku full syntetyk - ostatnio Orlenowski
5W40
Jeszcze nigdy nie miałem żadnych problemów natury olejowej a jeżdże na gazie (więc w dużo trudniejszych warunkach)
a każdy może robić to co mu dusza zapragnie..
Pozdrawiam!
Moje porady są realizowanae wg starej zasady: przede wszytskim nie szkodzić
