Demontaż i czyszczenie zaworu EGR 1.5 dCi

Demontaż i czyszczenie zaworu EGR 1.5 dCi

Postprzez Mascot sobota, 1 lipca 2017, 11:20

Poniżej zdjęcia i krótki poradnik, jak wyczyścić zawór EGR.
Z racji tego, że jest to auto francuskie, a dCi występuje w miliardzie odmian, EGR może wyglądać różnie, w zależności od wersji i rocznika pojazdu.
W starszej generacji dCi, zawór EGR, umieszczony był, tu gdzie u mnie jest ta gruba rura, jego koniec zakończony był oczywiście wtyczką :)

Pierwsze zdjęcie, pokazuje zawór EGR przed czyszczeniem. Zrobiłem na nim 310 500 km i nigdy nie sprawiał problemów. Czyszczenie, zostało wykonane profilaktycznie :)
Potrzebujemy;
- klucz nr.8 - grzechotka z przedłużką 10 cm, oraz klucz płaski 8
- młotek
- drewniany kołek, lub krótką deseczkę
- śrubokręt płaski
- Aceton techniczny ( do czyszczenia zaworu EGR )
- cierpliwość i przegubowe ręce

Demontujemy osłonę silnika.
Odpinamy wtyczki od przepływomierza, Map Sensora. Demontujemy rurę dolotu płaskim śrubokrętem - wpychamy go w otwór, zaznaczony białą strzałką.
Odkręcamy rurę od przepływomierza.
Zdejmujemy obudowę filtra powietrza, którą odkładamy sobie na bok. Jeśli ktoś jest uparty, może też zdemontować gumowy wężyk idący do Map Sensora, ale nie jest to konieczne.
Lokalizujemy EGR, Jest on umieszczony blisko grodzi, nad kanałami dolotowymi Musimy odpiąć także, jego zasilanie. Wtyczka w założeniu jest łatwa do wypięcia, u mnie oczywiście było inaczej. W miejsce zaznaczone strzałką ( zdjęcie 4 ), wkładamy śrubokręt płaski, i przekręcamy go o 90 stopni. Języczek, powinien się podnieść i zwolnić zaczep. Jeśli urwiemy wtyczkę, musimy zamontować ją, opaskami kablowymi. Zawór, przykręcony jest trzema śrubami 8, dwie z nich są widoczne, trzecia, umieszczona jest z tyłu - wkładamy rękę, u namierzamy ją.
Dwie śruby górne, odkręcamy grzechotką. U mnie poszło gładko, początkowo z lekkim oporem. Uwaga ! Nie wolno odkręcać śrub na siłę ! Ich zerwanie, oznacza spory problem !
Trzecią śrubę, odkręcamy kluczem płaski, lub grzechotką - jak kto woli.
Teraz rzecz najtrudniejsza i najgorsza - wyjęcie zaworu z kanału.
Bierzemy do rączki młotek i drewienko. Opukujemy EGR - siedzi bardzo ciasno, do tego lata pracy, temperatura, robią swoje.
Przykładamy drewniany kołek, raz z lewej, raz z prawej i uderzamy młotkiem, z odpowiednią siłą :) Po pewnym czasie, EGR zacznie się delikatnie przekrzywiać. Wybijamy go naprzemiennie, uderzając raz z prawej, raz z lewej. Po kilku minutach, zawór przy użyciu siły, można wyjąć. Uważamy na uszczelkę z nierdzewki - nie wolno jej zgubić, czy uszkodzić.
Zawór wrzucamy do Acetonu. Jako pojemnik, użyłem odciętego dna plastikowej butelki.
Mój EGR, moczył się ok 4 godzin. Po tym czasie, oczyściłem go jak najdokładniej szczoteczką do zębów, z wszelakiego nagaru, sadzy itp.
Nie wolno myć czy uszkodzić elektroniki - do acetonu, wkładamy tylko tą część EGR -u, która jest ubrudzona, i siedzi w kanale.

Montaż powtarzamy w odwrotnej kolejności.
Wkładając EGR, do kanału, przy końcu napotkamy opór, a użycie siły nic nie da - zawór odstaje od kanału na ok. 4 cm. Należy dokręcić go śrubami mocującymi. Tutaj zalecam, równomierne dokręcanie śrub, tak, aby EGR, przylegał dokładnie.
Wpinamy wszystkie wtyczki, śrubki itp. i cieszymy się czystym powietrzem z rury wydechowej :lol: :lol:
Załączniki
20170629_174800.jpg
20170629_174800.jpg (142.85 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_113503.jpg
20170630_113503.jpg (193.67 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_122053.jpg
20170630_122053.jpg (288.33 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_120959.jpg
20170630_120959.jpg (214.3 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_120931.jpg
20170630_120931.jpg (135.29 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_120944.jpg
20170630_120944.jpg (246.53 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_115456.jpg
20170630_115456.jpg (258.53 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_113700.jpg
20170630_113700.jpg (274.3 KiB) Przeglądane 1372 razy
20170630_114321.jpg
20170630_114321.jpg (261.49 KiB) Przeglądane 1372 razy
Kangoo 1.5 dCi ( 85km ) Helios 2007, niebieski Menthe TE J42 + R21 TXI 2.0 12V J7R czerwień 719 + R21 TurboD w kartonach :D
Zadomowiony - 22 czerwiec 2012 ( 235 695 km )
300 000 km - 12.paź.2016
Zdiagnozowany Renault-holik. Przypadek nie do wyleczenia
Avatar użytkownika
Mascot
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 1301
Dołączył(a): wtorek, 3 sierpnia 2010, 13:01
Lokalizacja: Będzin ( Grodziec )

Re: Demontaż i czyszczenie zaworu EGR 1.5 dCi

Postprzez czarek0402 poniedziałek, 3 lipca 2017, 16:04

Filip,
u mnie właśnie zawór EGR jest umiejscowiony lekko na dół i na prawo od czerwonego koła swojego EGR co zaznaczyłeś. Czyli na lewo od rury dolotowej. ;)
Renault Kangoo 1.5dci Korsika Blau 2003
czarek0402
Kangooekspert
Kangooekspert
 
Posty: 707
Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 21:16
Lokalizacja: Dolnośląskie


Powrót do Kangoo I

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości