Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Mascot sobota, 20 maja 2017, 13:29

Pomysł zaczerpnąłem od mojego wujka, który podobne rozwiązanie miał w Audi 100 C3.

Potrzebny nam;

- wąż spryskiwaczy ok 2m ( dla bezpieczeństwa polecam 2,5 m ), przekrój 0,5mm
- opaski kablowe
- klucz 10, 13

Demontujemy kompletne podszybie - wyjeżdżają wycieraczki, podszybie, trójkąciki na błotnikach.
Kluczem 10 odkręcamy zbiornik spryskiwaczy ( jedna śruba ). Wyjmujemy go, i rozłączamy silniczek od zbiornika ( jest na wcisk ). Następnie, odpinamy węża, który idzie na przednie dysze. To samo robimy, na trójniku, który jest przed spryskiwaczami.

Teraz, bierzemy wcześniej zakupiony waż za ok 5 zł.
Ów wąż oplatamy 3 - 4 razy, wokół węża wychodzącego na mały obieg chłodniczy ( zaraz za wyjściem ze zbiorniczka płynu chłodniczego ).
Żeby wąż do spryskiwaczy nie plątał się, jego początek, proponuję przytrzasnąć drzwiami, tak by był napięty. Po kilkukrotnym opleceniu przewodu od " chłodzenia ", koniec węża również przytrzaskujemy drzwiami. Owinięty odcinek, spinamy opaskami kablowymi, tak, żeby się nie rozszedł.

Teraz, należy odpowiedni ulokować wężyki, tak, żeby wyglądało to estetycznie i bezpiecznie. Jak widać na zdjęciach, u siebie poprowadziłem je wzdłuż kabla, od czujnika płynu hamulcowego. Odcinek który leci na spryskiwacze, możemy zamontować w spince w podszybiu ( widoczne na foto ).
Dla wygody, należy wyciąć kawałki gumowej peszli, w grodzi - tam gdzie idzie wiązka do kabiny.

Dla wygody montażu, zdemontowałem kable od ECU, czujnik doładowania turbosprężarki, czujnik płynu hamulcowego - wszystko po wcześniejszym odpięciu " + " na akumulatorze.

Zdjęcie na samym dole, pokazuje oryginalny wąż idący od zbiorniczka do spryskiwaczy.

Jeśli ktoś chce, można dołożyć zaworek zwrotny. Oryginalnie, w całym układzie takiego zaworka nie ma.
Najlepiej będzie dopasować z Fiata Cinquecento ( kwestia tego, czy pasuje średnica węży ).
Załączniki
DSC_0625.JPG
DSC_0625.JPG (235.17 KiB) Przeglądane 2484 razy
DSC_0624.JPG
DSC_0624.JPG (225.79 KiB) Przeglądane 2484 razy
DSC_0623.JPG
DSC_0623.JPG (238.14 KiB) Przeglądane 2484 razy
DSC_0622.JPG
DSC_0622.JPG (203.77 KiB) Przeglądane 2484 razy
DSC_0621.JPG
DSC_0621.JPG (221.54 KiB) Przeglądane 2484 razy
DSC_0620.JPG
DSC_0620.JPG (217.21 KiB) Przeglądane 2484 razy
DSC_0619.JPG
DSC_0619.JPG (175.2 KiB) Przeglądane 2484 razy
DSC_0614.JPG
DSC_0614.JPG (169.9 KiB) Przeglądane 2484 razy
Kangoo 1.5 dCi ( 85km ) Helios 2007, niebieski Menthe TE J42 + R21 TXI 2.0 12V J7R czerwień 719 + R21 TurboD w kartonach :D
Zadomowiony - 22 czerwiec 2012 ( 235 695 km )
300 000 km - 12.paź.2016
Zdiagnozowany Renault-holik. Przypadek nie do wyleczenia
Avatar użytkownika
Mascot
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 1281
Dołączył(a): wtorek, 3 sierpnia 2010, 13:01
Lokalizacja: Będzin ( Grodziec )

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Mascot środa, 24 maja 2017, 11:00

Mod.1

Całość postanowiłem lekko zmodyfikować.
Dla lepszego efektu " cieplarnianego " :D wąż do spryskiwaczy, przeniosłem na węże nagrzewnicy, która ma stały obieg wody, i ogrzewa się, prawdopodobnie szybciej.
W starym miejscu, węże nagrzewały się pod wpływem ciepła od silnika.
Pierwsza wersja, na wężach płynu chłodniczego, może być dobra dla benzynowców. Diesel nagrzewa się wolniej, a wymuszenie obiegu wody, trwa dłużej.

Do przeprowadzenia wężyków wokoło przewodów nagrzewnicy, należy zdemontować dodatkowo zbiornik płynu chłodzącego. Trzyma się na dwóch śrubach 10, po obu stronach.
Dodatkowo, odpinamy wtyczkę od czujnika na obudowie filtra.

U siebie dodałem zaworek zwrotny z Cinquecento. Pasuje idealnie.
Załączniki
DSC_0662.JPG
DSC_0662.JPG (213.68 KiB) Przeglądane 2430 razy
DSC_0660.JPG
DSC_0660.JPG (224.8 KiB) Przeglądane 2430 razy
DSC_0659.JPG
DSC_0659.JPG (226.27 KiB) Przeglądane 2430 razy
DSC_0658.JPG
DSC_0658.JPG (201.93 KiB) Przeglądane 2430 razy
Kangoo 1.5 dCi ( 85km ) Helios 2007, niebieski Menthe TE J42 + R21 TXI 2.0 12V J7R czerwień 719 + R21 TurboD w kartonach :D
Zadomowiony - 22 czerwiec 2012 ( 235 695 km )
300 000 km - 12.paź.2016
Zdiagnozowany Renault-holik. Przypadek nie do wyleczenia
Avatar użytkownika
Mascot
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 1281
Dołączył(a): wtorek, 3 sierpnia 2010, 13:01
Lokalizacja: Będzin ( Grodziec )

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez czarek0402 niedziela, 28 maja 2017, 16:56

Filip, że Ci się chce?! ;) Popieram! :D

Ps. ECU bezpieczne będzie w razie pęknięcia wężyka?
Renault Kangoo 1.5dci Korsika Blau 2003
czarek0402
Kangooekspert
Kangooekspert
 
Posty: 702
Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 21:16
Lokalizacja: Dolnośląskie

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Lucass poniedziałek, 29 maja 2017, 07:52

A czemu miałby pęknąć? Ciśnienie zasadniczo żadne, twardnienie po kontakcie z benzyną też mu nie grozi. Moim zdaniem bezpieczna konstrukcja. Oczywiście można uwzględniać jakieś kosmiczne wady materiałowe, ale i tak uważam, że przy ciśnieniu generowanym przez pompkę ECU jest bezpieczny.
Pozdrawiam, Lucass
Obrazek
Zapraszam na http://www.wedrowki.com
Avatar użytkownika
Lucass
Kangoomistrz 2012, ale w dalszym ciągu Zdiagnozowany Kangooholik Podróżny
Kangoomistrz 2012, ale w dalszym ciągu Zdiagnozowany Kangooholik Podróżny
 
Posty: 10332
Dołączył(a): środa, 28 czerwca 2006, 23:00
Lokalizacja: Kraków, zasadniczo...

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Mascot poniedziałek, 29 maja 2017, 18:36

Nie masz szans na uszkodzenie, a jeśli jest - to minimalne, poniżej 1% :lol: :lol:
Węże są dość grube, i z tego co zauważyłem, odporne na temperaturę.
Dziś zmieniałem zaworek zwrotny, bo wcześniejszy, był uszkodzony. Po odpięciu wężyka, wylał się gorący płyn - nie wrzątek, ale ręka od razu mi odskoczyła.
Jeśli wężyk strzeliłby w okolicach przejścia podszybia, to ilość płynu, nie byłaby na tyle duża, aby zalać ECU.

Tak czy siak, działanie tego patentu, sprawdzę najwcześniej za kilka miesięcy.
Muszę jeszcze sprawdzić, po jakim czasie, płyn nagrzewa się ponownie tj. jak długo po psiknięciu, płyn, który zgromadzi się w wężach, znowu się podgrzeje.
Z powodu dużego ciśnienia, i " prędkości " płynu w wężach, nie działa to jak przepływowy podgrzewacz wody ...
Kangoo 1.5 dCi ( 85km ) Helios 2007, niebieski Menthe TE J42 + R21 TXI 2.0 12V J7R czerwień 719 + R21 TurboD w kartonach :D
Zadomowiony - 22 czerwiec 2012 ( 235 695 km )
300 000 km - 12.paź.2016
Zdiagnozowany Renault-holik. Przypadek nie do wyleczenia
Avatar użytkownika
Mascot
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 1281
Dołączył(a): wtorek, 3 sierpnia 2010, 13:01
Lokalizacja: Będzin ( Grodziec )

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Lucass poniedziałek, 29 maja 2017, 19:06

Zawsze można zwiększyć liczbę zwojów.
Pozdrawiam, Lucass
Obrazek
Zapraszam na http://www.wedrowki.com
Avatar użytkownika
Lucass
Kangoomistrz 2012, ale w dalszym ciągu Zdiagnozowany Kangooholik Podróżny
Kangoomistrz 2012, ale w dalszym ciągu Zdiagnozowany Kangooholik Podróżny
 
Posty: 10332
Dołączył(a): środa, 28 czerwca 2006, 23:00
Lokalizacja: Kraków, zasadniczo...

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Mascot poniedziałek, 29 maja 2017, 19:34

Teraz jest 6, plus wąż na wyjściu przechodzi nad zwojami do spryskiwaczy.
Kurcze, musiałbym dokładać węża, a nie chce mi się już rozbierać tego :oops: :twisted:
Kangoo 1.5 dCi ( 85km ) Helios 2007, niebieski Menthe TE J42 + R21 TXI 2.0 12V J7R czerwień 719 + R21 TurboD w kartonach :D
Zadomowiony - 22 czerwiec 2012 ( 235 695 km )
300 000 km - 12.paź.2016
Zdiagnozowany Renault-holik. Przypadek nie do wyleczenia
Avatar użytkownika
Mascot
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 1281
Dołączył(a): wtorek, 3 sierpnia 2010, 13:01
Lokalizacja: Będzin ( Grodziec )

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Lucass wtorek, 30 maja 2017, 07:39

Poczekaj do zimy i zrób testy. :wink:
Pozdrawiam, Lucass
Obrazek
Zapraszam na http://www.wedrowki.com
Avatar użytkownika
Lucass
Kangoomistrz 2012, ale w dalszym ciągu Zdiagnozowany Kangooholik Podróżny
Kangoomistrz 2012, ale w dalszym ciągu Zdiagnozowany Kangooholik Podróżny
 
Posty: 10332
Dołączył(a): środa, 28 czerwca 2006, 23:00
Lokalizacja: Kraków, zasadniczo...

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Mascot poniedziałek, 5 czerwca 2017, 11:21

Ostatnio zrobiłem. Jest na dworku gorąco, to i silnik grzeje się od razu :)
Ni mniej, ni więcej ... Pierwsze krótkie psiknięcie płyn jest zimny - to ten, co znajduje się przed samymi spryskiwaczami.
Następnie jest coraz cieplej, aż w pewnym momencie parzy po rękach ... :? :lol:

Jak płyn zaczyna lecieć chłodny - odczekałem ok. 30 sek., i na nowo, był letni / ciepły.

W zimę efekt powinien być podobny, z tą różnicą, że w trakcie " lotu " na szybę, może się minimalnie ochłodzić.

Patent raczej zostawię, nawet, jeśli nie będzie spełniał jakoś nad ambitnie swojej roli :)
Jest bezobsługowy, a dodanie zaworka zwrotnego - moim zdaniem - spowodowało, że płyn, na szybie pojawia się w ułamku sekundy, po naciśnięciu manetki.
W oryginalnym układzie, zaworka nie ma. Są jedynie przelotki, łączące poszczególne węże.
Kangoo 1.5 dCi ( 85km ) Helios 2007, niebieski Menthe TE J42 + R21 TXI 2.0 12V J7R czerwień 719 + R21 TurboD w kartonach :D
Zadomowiony - 22 czerwiec 2012 ( 235 695 km )
300 000 km - 12.paź.2016
Zdiagnozowany Renault-holik. Przypadek nie do wyleczenia
Avatar użytkownika
Mascot
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 1281
Dołączył(a): wtorek, 3 sierpnia 2010, 13:01
Lokalizacja: Będzin ( Grodziec )

Re: Dogrzewanie płynu spryskiwaczy

Postprzez Wielebny wtorek, 25 lipca 2017, 13:33

Ciekawy patent. Ale z tego co widzę to grzejesz płyn idący bezpośrednio do spryskiwaczy.

A może jako ewolucja projektu pokusisz się o patent jaki jest w Mercedesie.
Tam w zbiorniczku jest grzałka podłączona do obiegu chłodzenia i podgrzewa płyn i pompkę.

O takie coś:
Obrazek

Zaleta taka, że nawet jak płyn zamarzł to odmarznie :) W kangoo by można zastosować patent bez grzania pompki. Rurkę miedzianą wygiąć w spiralę i podłączyć do obiegu.
Tylko że pompka wymuszająca obieg płynu ma trójnik - odnoga idzie do zbiorniczka.
S1: Mercedes-Benz S210 270CDI '01
S2: Renault Kangoo 1,9dTi '01 Priviliege

Ex:
MB W124 250TD '92
MB W124 230CE '87
MB W201 300D '91
Opel Corsa B 1,4 '94
Fiat Brava 1,9JTD '99
Renault Clio II 1,9D '01
Daewoo Tico '98
Wielebny
Kangoorzątko
Kangoorzątko
 
Posty: 19
Dołączył(a): poniedziałek, 7 marca 2016, 12:18


Powrót do Kangoo I

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości