
W zasadzie jest to jedyna rzecz, która mnie w tym samochodzie irytuje - więc postanowiłem się za to zabrać...
Pierwszy pomysł, który wpadł mi do głowy to wymiana 5 biegu na coś dłuższego. Na chwile obecną moje autko posiada 5 bieg w kombinacji 37/33 dla przełożenia głównego 14/59. Daje to mniej więcej takie wyniki dla 5 biegu :
90 km/h - 2885 RPM
100 km/h - 3205 RPM
110 km/h - 3535 RPM
120 km/h - 3846 RPM
130 km/h - 4166 RPM
140 km/h - 4487 RPM
150 km/h - 4807 RPM
155 km/h - 4968 RPM
Przy takich prędkościach obrotowych ten samochód musi dużo palić - nie ma cudów. Ten sam silnik w wersji bez 4x4 wychodził w kombinacji 5 biegu 41/31. Poniżej jak kształtują się prędkości obrotowe dla takiego przełożenia na 5 biegu :
90 km/h - 2445 RPM
100 km/h - 2717 RPM
110 km/h - 2988 RPM
120 km/h - 3260 RPM
130 km/h - 3532 RPM
140 km/h - 3804 RPM
150 km/h - 4075 RPM
155 km/h - 4211 RPM
Oczywiście w kalkulacjach przyjąłem wymiar opony 185/65/R15 czyli standard w 4x4. Ponieważ tryby są dostępne w Renault w centrali i koszt 1 koła to około 100 PLN to chyba się na coś takiego skuszę jeszcze w tym tygodniu... Prawdopodobnie da się wymienić tryby bez zdejmowania skrzyni bo dostęp do 5 biegu jest z boku pod deklem, ale to jak zwykle okaże się w praktyce.
Będę informował o postępach prac

Pytanie przy okazji - czy silniki z wersji 1.6 16V z 95KM (K4M 750) i 107KM (K4M 700) np. z Megane różniły się konstrukcyjnie ? Bo ciekawy jestem czy ktoś praktykował przełożenie samego sterownika silnika
