Termosta!
Dziś wiało ale ciepło więc zrobiłem to.
Godzina w porywach

Rezultat: wskazówka stoi dokładnie tam gdzie powinna; nawet widac jak delikatnie wachluje

Poprzedni termostat nosi wyraźnie widoczne ślady ocierania części ruchomej o korpus - oś z jakichś przyczyn się zdecentrowała więc musiał chodzić z oporem - i to wystarczyło!
Nowy termostat to np francuski
Vernet TH 6047.89J
89 stopni
w komplecie z uszczelką
ja dałem 40 zł - to normalna cena
Pomimo ciasnoty - wymiana jest jednym z łatwiejszych zabiegów.
Potrzebne jest parę różnych kluczy 10 w tym jeden długi sztorcowy min 10 cm żeby odkręcić dolną śrubę obudowy, kombinerki by zdjąć zacisk przewodu.
Uwaga: znacznie ułatwia pracę odkręcenie dużego blaszanego wspornika na różne gumiane przewody (czarna blacha plus srebrny wspornik) umocowanego do głowicy w okolicy większej zaślepki wałka rozrządu - przy pomocy dwóch śrub M6 (klucz 10)
Oczywiście najpierw trzeba zdjąć obudowę tłumika szmerów ssania

Sam termostat uszczelnia się łącznie z obudową przy pomocy załączonej uszczelki - i chyba skutecznie.
Strata płynu chłodniczego przy wymianie - ok 0.5 l z tym że ja zacisnałem przewód od położonego wyżej - zbiornika wyrównawczego - i zdjąłem go (ten przewód) z obudowy termostatu by ułatwić sobie życie

Innych przewodów nie ruszałem bo nie są wyżej.
W podsumowaniu chciałem zwrócicć uwagę że najczęściej to termostat będzie przyczyną.
Pracuje wyjątkowo intensywnie jak na takie proste małe g...

I z racji prostoty wystarczy niewielka niedokładność by szwankował.
Więc - jesli twoja wskazówka temperatury nie stoi na środku - wiesz co robić?...

Ps - jak koledy wspominali: cały silnik niedogrzany będzie nieekonomiczny choćby..
Grzanie też się poprawiło!
Pawełpigo - do wersji D jest inny termostat!